L’Institut Municipal d’Urbanisme ha iniciat la demolició de 37 propietats situades al nord-oest de la plaça de les Glòries. L’objectiu principal d’aquest projecte és ampliar el parc central, que ocuparà 30.000 metres quadrats, establint-se com a eix verd entre els barris de Fort Pienc, la Sagrada Família, El Clot i el Parc i la Llacuna del Poblenou.
Els treballs de demolició es concentren en el tram del carrer Consell de Cent entre els carrers Castillejos i Independència. Segons el calendari previst, els treballs d’aquesta primera fase continuaran fins a finals de primavera, per donar pas a un nou balcó urbà amb arbres i zones de jocs dissenyades per a totes les edats.
El final dels ‘edificis bessons’ al carrer Consell de Cent
L’aspecte més polèmic d’aquesta remodelació és la desaparició d’un teixit urbà amb més d’un segle d’història. Al centre d’aquesta pèrdua de patrimoni hi ha els números 600 i 602 del carrer Consell de Cent, popularment coneguts com les ‘cases germanes’. Malgrat el seu valor històric i arquitectònic, aquestes propietats no estan incloses en els plans de protecció del patrimoni vigents de la ciutat.
Al número 600 hi ha la Casa Frederic Sanés, dissenyada per Josep Graner (l’arquitecte responsable de la famosa Casa de la Papallona). L’edifici destaca per la seva cornisa única, adornada amb busts femenins, i per un vestíbul que conserva ceràmiques i sostres pintats detallats de gran valor artístic.
Un llegat de Barcelona el 1914
A pocs metres, al número 602, s’hi troba la Casa Sebastià Bosch i Elías. Aquest edifici, completat el 1916 segons un disseny de Ramon Frexe Mallofré, completa el complex que originalment es va construir a l’emplaçament de l’antic Prat de La Diasi. Aquest indret històric era el punt on el Rec Comtal regava els antics patis abans que la zona es consolidés com a part d’Els Encants Vells.
A mesura que avanci la maquinària, aquestes properes setmanes representen l’última oportunitat per veure l’exterior d’aquestes façanes modernistes. Si el calendari de construcció no canvia, totes les restes de l’arquitectura de principis del segle XX d’aquesta part de Glòries hauran desaparegut completament abans que comenci l’estiu.