De gedeelde ziel van de stad, gevormd door de dagelijkse voetstappen van haar inwoners, de schoonmaakploegen, de obers en haar meest bijzondere figuren, maakt zich op voor een langverwachte wedergeboorte. Na vijftig maanden van stedenbouwkundige werkzaamheden staat de definitieve opening van de vernieuwde Barcelonese verkeersader nu vast op de kalender: die vindt plaatsin het weekend van 13 en 14 februari 2027.
Strategisch gepland om samen te vallen met het einde van de werkzaamheden begin datzelfde jaar, zal de heropening plaatsvinden in de vorm van een groot feest onder het motto “Rambles amunt, Rambles avall”. Met een budget van een half miljoen euro wil dit evenement de plek terugwinnen als een plek van samenzijn en ontmoeting, weg van passief toekijken, om hulde te brengen aan alle menselijke herinneringen die de identiteit van de boulevard hebben gevormd.
Een levendig scenario in vijf bedrijven
De artistieke leiding is in handen van Lluís Danés, die een opzet heeft bedacht waarbij de boulevard in vijf grote delen wordt verdeeld: Canaletes, Estudis, Flors, Caputxins en Santa Mònica. Het belangrijkste doel van het feest is om de hele boulevard om te toveren tot een enorm podium gewijd aan circus, poëzie, humor en dans, waar het publiek actief deelneemt aan de show in plaats van alleen maar vanaf een stoel toe te kijken.
Het Canaletes-gebied zal met name fungeren als een brug tussen de lokale volkscultuur en de tradities van de nieuwkomers. Volgens de directeur zal dit punt een grote smeltkroes worden waar geuren, smaken en manieren om de metropool te begrijpen worden uitgewisseld. “Het is onze bedoeling om uit te leggen wie we zijn en waar we naartoe willen”, aldus Danés over deze inspanning om de straat terug te winnen voor cultuur en mensen.
Vaste datum en culturele betrokkenheid
Het feit dat de datum acht maanden van tevoren wordt aangekondigd, past in een strategie van het stadsbestuur om zichzelf te dwingen de deadlines te halen. De wethouder van Ciutat Vella, Albert Batlle, heeft bevestigd dat de renovatie volgens plan verloopt en zonder verrassingen, waardoor het tweede weekend van februari met zekerheid kan worden vastgesteld voor de opening van de voltooide herinrichting.
De keuze voor deze dagen is niet toevallig. Xavier Marcé, wethouder van Cultuur, heeft erop gewezen dat de opening precies een dag na Santa Eulàlia plaatsvindt, de dag waarop de volkscultuur van de stad tot zijn hoogtepunt komt. Om het succes van deze mijlpaal te garanderen, heeft Marcé bevestigd dat er gestreefd wordt naar een maximale betrokkenheid van het lokale culturele leven, door alle mensen en organisaties die zich aangesproken voelen door de historische geest van de boulevard uit te nodigen voor het evenement.