Het Gemeentelijk Instituut voor Stedenbouw is begonnen met de sloop van 37 panden ten noordwesten van het Plaça de les Glòries. Het belangrijkste doel van deze ingreep is de uitbreiding van het centrale park, dat een oppervlakte van 30.000 vierkante meter zal bereiken en zich zal profileren als een groene verbinding tussen de wijken Fort Pienc, Sagrada Família, El Clot en Parc i la Llacuna del Poblenou.
De sloopwerkzaamheden concentreren zich op het deel van de Consell de Cent-straat tussen de Castillejos- en Independència-straat. Volgens het plan zullen de werkzaamheden van deze eerste fase tot het einde van de lente duren, waarna er een nieuw stedelijk balkon ontstaat met bomen en speelplaatsen voor alle leeftijden.
Het einde van de ‘zusterhuizen’ van Consell de Cent
Het meest omstreden aspect van deze renovatie is het verdwijnen van een stedelijk weefsel met meer dan een eeuw geschiedenis. Centraal in dit verlies aan erfgoed staan de nummers 600 en 602 van de Consell de Cent, in de volksmond bekend als de ‘zusterhuizen’. Ondanks hun historische en architectonische waarde maken deze panden geen deel uit van de huidige programma’s voor de bescherming van het stadserfgoed.
Op nummer 600 staat Casa Frederic Sanés, ontworpen door Josep Graner (de architect achter het beroemde Casa de la Papallona). Het gebouw valt op door zijn unieke kroonlijst, versierd met vrouwenbustes, en een hal met gedetailleerd keramiekwerk en beschilderde plafonds van grote artistieke waarde.
Een erfenis van het Barcelona van 1914
Een paar meter verderop, op nummer 602, staat het huis van Sebastià Bosch i Elías. Dit pand, dat in 1916 werd voltooid naar een ontwerp van Ramon Frexe Mallofré, maakt het geheel compleet dat oorspronkelijk op het oude Prat de La Diasi werd gebouwd. Deze historische plek was het punt waar de Rec Comtal de oude achtertuinen besproeide, voordat het gebied werd samengevoegd tot Els Encants Vells.
Nu de machines vorderen, zijn deze weken de laatste kans om de buitenkant van deze modernistische gevels te bekijken. Als er geen wijzigingen in de uitvoeringsplanning komen, zal het spoor van de architectuur uit het begin van de 20e eeuw in dit deel van Glòries voor het begin van de zomer volledig verdwenen zijn.