De Galerías Vía Wagner, ooit het meest exclusieve winkelcentrum in het noorden van Barcelona, hebben drie decennia na het sluiten van de deuren een nieuwe eigenaar gevonden. Volgens het persbureau EFE heeft Leo Messi het gebouw voor 11,5 miljoen euro gekocht via zijn vastgoedfonds Edificio Rostower.
De transactie is gesloten met Santomera Bay, het private office van Alejandro Alcaraz, die het pand in 2025 had gekocht en het heeft opgeknapt voordat hij het doorverkocht.
Een gebouw met een rijke geschiedenis en veel eigenaren
Geopend in 1985 op het kruispunt van de Diagonal en de straten Beethoven, Bori i Fontestà en Ganduxer, ontstonden de galerijen als een project gericht op de meer welgestelde klassen van de stad, in concurrentie met ruimtes als Pedralbes Center of Galeries Berlín.
Maar omdat het onmogelijk was om meer dan honderd eigenaren met verschillende belangen op één lijn te krijgen, werd het project in 1993 stopgezet.
Sindsdien heeft het gebouw decennia van verwaarlozing, kraakpanden en een brand in 2001 achter de rug, die een groot deel van het interieur verwoestte.
De gemeente heeft zelfs twee procedures tegen de eigenaar gestart vanwege de staat van de gevels.
In 2024 maakte Idealista de plannen bekend van een “Catalaanse investeerder” om de ruimte om te bouwen tot kantoren.
Premium kantoren in het Turó Park
Het plan voorziet in een volledige renovatie van het gebouw, dat een oppervlakte heeft van ongeveer 4.000 vierkante meter. Het gebouw is bestemd voor de kantorenverhuurmarkt en volgens Santomera Bay zijn er al verschillende spelers uit de financiële sector geïnteresseerd in het huren van de ruimte, hoewel er nog geen overeenkomst is gesloten.
De aankoop van Vía Wagner komt bovenop de overname van UE Cornellà, een club uit de vijfde divisie van het Spaanse voetbal.