De regering van de Generalitat heeft het project van de Tren Orbital officieel nieuw leven ingeblazen, een spoorweginfrastructuur die twee decennia geleden oorspronkelijk werd ontworpen om de derde metropoolring te verbinden. Het voorstel, dat uit het archief is gehaald in het kader van de Spoorwegstrategie van Catalonië en de begrotingsonderhandelingen, wil steden als Mataró, Granollers, Sabadell, Terrassa, Martorell, Vilafranca en Vilanova i la Geltrú met elkaar verbinden.
Hoewel het Rodalies-netwerk in een lastige situatie zit, richt de voortgang van dit plan zich nu op het oplossen van de mobiliteit tussen Vallès Oriental en Vallès Occidental. Het Ministerie van Transport werkt al aan het vooronderzoek voor het traject dat Sabadell en Granollers rechtstreeks met elkaar verbindt, en verwacht de resultaten nog voor het einde van dit jaar te hebben.
Een netwerk van 119 kilometer en 39 stations
Het technische ontwerp, dat voortkomt uit het in 2010 goedgekeurde Stedenbouwkundig Masterplan, voorziet in een lijn met een totale lengte van 119 kilometer. Van het voorgestelde tracé zou 68 kilometer nieuw aangelegd worden, terwijl de rest gebruik zou maken van reeds operationele infrastructuur, zoals de lijnen R3, R4 en R8.
Het project voorziet in de ingebruikname van 39 stations, waarvan er 18 nieuw zoudenworden aangelegd. Daarnaast zou het netwerk 12 overstapstations krijgen om de aansluiting op andere lijnen van Renfe en Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) te vergemakkelijken. Volgens technische schattingen zou de infrastructuur, eenmaal geconsolideerd, een vraag van 20 miljoen reizigers per jaar kunnen opvangen.
Prioriteit voor de verbinding tussen de twee Vallès
De uitrol van de infrastructuur wordt in afzonderlijke fasen gepland. De Generalitat geeft absolute prioriteit aan het traject dat Granollers met Sabadell verbindt. Dit traject houdt in dat de twee stations van Granollers met elkaar worden verbonden, dat er gebruik wordt gemaakt van delen van de R3 en dat er een nieuw tracé wordt aangelegd tussen Santa Perpètua en Sabadell.
Op de tweede plaats staat het traject tussen Terrassa en Martorell. Hoewel er een iets lagere passagiersvraag wordt verwacht, benadrukt de Vereniging voor de Bevordering van het Openbaar Vervoer (PTP) de strategische waarde ervan om het netwerk veerkrachtiger te maken, waardoor het goederenvervoer de tunnel van Rubí kan vermijden.
Twijfels over het ontwerp in de Maresme en de Garraf
Het oorspronkelijke plan voorziet ookin nieuw aan te leggen trajecten tussen Vilafranca en Vilanova, en tussen Granollers en Mataró. Deze fasen worden echter beschouwd als projecten voor de langere termijn.
Het ontwerp van mogelijke “spoorwegringen” in Mataró en in het gebied Vilanova-Sitges heeft tot discussie geleid. Adrià Ramírez, woordvoerder van de PTP, noemt deze specifieke voorstellen te ingewikkeld en wijst erop dat het onderhoud en de verbetering van het huidige netwerk nu de hoogste prioriteit moeten hebben. De overheden houden het daarentegen voorzichtig en vertrouwen erop dat de verkennende studies het ruimtelijk plan afstemmen op de werkelijke spoorwegbehoeften.