Barcelona és una ciutat que respira, creix i es reinventa, teixint el seu futur a partir de les memòries d’aquells que van gosar imaginar-la en el passat. Ara La Sagrera, la infraestructura que ha de definir la manera com viatgem durant la pròxima dècada, pretén abraçar aquest patrimoni perquè no sigui només un nus de vies i andanes, sinó un reflex viu de la identitat local.
Amb aquesta finalitat, s'ha presentat una proposta formal al Govern espanyol perquè el nou complex ferroviari es digui «Barcelona La Sagrera – Pasqual Maragall». L'objectiu de la iniciativa és que l'estació honori la figura que va ser la gran força motriu darrere de la transformació de la ciutat, i ret homenatge a la seva visió d'una ciutat cohesionada i ambiciosa, connectada a Europa.
Una força impulsora per a la regió del Besòs i l'economia
El projecte de La Sagrera es considera la transformació urbana més important que Barcelona experimentarà durant la pròxima dècada. El seu desenvolupament té la intenció d'actuar com a catalitzador directe del canvi a la zona del Besòs i a tota la ciutat, creant un nou pol d'activitat econòmica i generant nous llocs de treball.
Pel que fa al transport, les instal·lacions no només serviran com a principal enllaç central entre les xarxes de metro i Rodalies, sinó que també s'establiran com la principal porta d'entrada i sortida ferroviària d'Europa.
L'arribada de l'estació comportarà un redisseny complet de l'espai públic. Les obres deixaran enrere 36 hectàrees d'espai verd, creant el parc urbà més gran de tot Barcelona.
Juntament amb l'espai verd, el projecte també aborda la necessitat de fomentar un sentiment de comunitat. L'àrea al voltant de l'estació inclourà més de 11.300 nous habitatges, gairebé la meitat dels quals seran habitatges socials, una mesura dissenyada per garantir el dret dels residents a continuar vivint als seus propis barris.